söndag 14 april 2013

Beijing vs. Shanghai

Då ska även jag skriva en jämförelse på dessa städer. Nu bor jag i Beijing och har bara varit 4 dagar i Shanghai men här kommer mina iakttagelser:

  • Taxi - går att få tag på i Shanghai, de är villiga och köra och förstår lättare vart du vill åka jämfört med i Beijing där det är näst intill omöjligt att få tag på en bil och när du väl hittar en, vill de inte köra dig dit du vill.
  • Engelska - är mycket mer utbrett i Shanghai. Det är enklare att ta sig fram och göra sig förstådd.
  • Turista - enklare i Shanghai jämfört än i Beijing då det inte kräver lika mycket planering. Det finns turistbussar att åka runt med och det är som sagt lätt att förflytta sig med taxi.
  • Shanghai - är mer en internationell storstad. Modernt. Jag fick lite mer känslan att vi kunde varit i vilken storstad som helst när vi var i Shanghai. Den känslan har jag aldrig riktigt haft i Beijing.
  • Beijings fördel finns i all dess historia och kultur. Det finns så mycket mer att upptäcka och uppleva i Beijing. Mycket mer motsatser. Allt på en enda gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar