måndag 30 juli 2012

En utredning = avslutad och klar!

Tillbaks till verkligheten efter ett dygn utan internet - telefonräkningen var inte betald då vi inte fått någon faktura. Då är det inte lätt att veta att man ska betala den. Det är nämligen lite förvirrande med allting i detta nya land och har man inte varit här är det näst intill obegripligt hur tillkrånglat en del saker blir. Det är också så svårt att få svar på en vanlig fråga. Jag har t ex frågat 'förebyggande' om hur vi ska betala för telefonen. Vilket jag inte fått svar på och av andra har jag hört att det fått faktura. Med andra ord tänkte vi att vi väntar tills fakturan kommer.
Här kommer en sammanfattning av 'internet-historien':
Igår upptäckte Mats, som är hemma sedan i torsdags då de ska reparera golv och tak efter förra helgens oväder, att internet inte fungerade.
Han felsökte först själv och ringde sedan till management och felanmälde problemet.
Det skulle nog inte komma någon förrän nästa dag och titta på det. Mats åkte iväg för att fixa med banken, agenten hjälpte oss att öppna konton på fel bank, så vi har två banker och dubbla kort - vilket komplicerar det ytterligare, och då kommer it-killen, som endast pratar kinesiska.
Jag ska försöka förklara vad som är fel och vet inte ens var sakerna finns eller är: modem, nätverk m m. Han kollar, hittar det han ska kolla på, men vet inte vad det är för fel. Åker efter ungefär en halvtimme och några telefonsamtal senare.
Idag pratade Mats med leasing, de som har hand om uthyrning av husen i området för att gå igenom om reparationerna. Han nämnde då också om internet som inte fungerade. Helen gick över till business center, en annan disk i klubbhuset, och frågade om vår telefonräkning. De kunde inte hitta någon. Under em kom sedan någon annan mer kunnig för att kolla på felet hos oss.
Jag ringde hem då jag var i klubbhuset för att handla och Mats undrade om jag kunde prata med Helen igen, men hon var inte inne. Jag gick då till Business Center (visste inte då att Helen och Mats redan frågat där på morgonen) och frågade igen om telefonräkningen då killen som var hemma hos oss kollat telefonen och då hört ett meddelande på kinesiska att räkningen inte var betald. 20 min senare, efter flera telefonsamtal och en massa förklarande, konstaterades det att vi var skyldiga 168 rmb (knappt 200 kr). Business center erbjöd sig att åka och betala det åt oss nu under em och kan ni tänka er - nu ikväll har vi kontakt med omvärlden igen!
Helen var sen förbi vårt hus för att kolla igen med telefonen och efter ytterligare en mängd telefonsamtal och 30 min senare konstaterades det att vi fortsättningsvis ska få en avi som ska betalas i Business center. Nu är den utredningen avslutad och klar. Då är det snart dags för nästa...
Just nu känns det som precis allting går fel. Det är inte mycket som flyter på om man säger så. De har börjat med reparationerna av taket imorse. Det rummet är nu avspärrat med plast. Vi flyttade alla möbler och leksaker därifrån igår. Nu håller vi tummarna för ok väder så de kan göra klart och att vi slipper mer strul. Nu vill vi bara ta det lugnt hemma utan en massa kinesiska hantverkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar