tisdag 24 juli 2012

TIC

Nu bara måste jag skriva en sammanfattnig över allt strul vi haft sen vi flyttade till vårt hus. Sen jag skrev listan idag efter lunch så har det tillkommit yterligare två saker (kom med då jag redigerade inlägget innan publicering nu på natten!)
Vi valde att först bo i en servicelägenhet för att kolla av så mycket som möjligt med huset innan vi flyttade in. När vi väl flyttade in så fungerade inte följande:
  • Diskmaskinen
  • Torktumlaren
  • Ugnen
  • Tvättmaskinen: elfel så jordfelsbrytaren slog av strömmen så fort jag försökte tvätta (vi var utan TM i 10 dagar + hela familjen låg i magsjuka!)
  • Duschen gick inte slå om så det kom vatten i slangen, utan endast i badkarsuttaget (i duschen) Lite svårt att duscha då eller bada i en dusch, och vi har ingen badbalja, bara en barnpool...
  • Inga nycklar till dörrarna inne i huset
    (Iris låste in sig i 20 min på toa tills de dyrkade upp dörren)
Sen var det en massa annat som inte heller var fixat eller i ordning...

Lärdom: Ta alltid med en trasa, en tallrik och en bakform och lite annat smått å gott så du verkligen testar allt på riktigt. 

Sen vi kom tillbaka efter semestern, 3 dagar sedan!, är det följande issues:
  • Ingen tvättmaskin igen: nu har den gamla, sämre begagnade tvättmaskinen gått sönder och ingen vet när den nya kommer. Är beställd sedan 10 dagar...
  • AC:n sönder första dygnet tills en transformator byttes efter skyfallet (det värsta i Beijing på 61 år) slutade. Det var olidligt svettigt! Men nu är det svalt och skönt.
    Vi var uppe till midnatt i torsdags och packade, sov 6 timmar, flög sedan till Beijing och fick då max 2 timmars sömn, sen vakna i ytterligare 17 timmar och sen sov vi utan ac = som att sova i ett stängt växthus!
     
  • Parketten hade rest sig en 20 cm p g a fukten inomhus då ac:n inte fungerade och nu har de brutit upp det sedan i söndags och det ligger lite lösa bitar som plock-e-pinn utlagda - de ska komma 'nån' dag och fixa det.  
  • Vattenläcka i tv-hörnan: droppade in vatten via spottarna i taket, hinkar utställda. Nu är det fortfarande fukt kvar och mer och mer mögel kommer utmed taklisten och i taket. De ska komma 'nån' dag och titta på det igen. Och sen vet vi inte vad det blir för åtgärd. Antar att den kinesiska är: torka lite, måla över.
Och nu det senaste som inträffade i em/kväll:
  • En av toaletterna går inte att spola på då den inte fyller på vatten i cisternen som den ska.
  • Ena dörren ut till terassen som hantverkarna gick igenom när de var här för att kolla taket häromdagen går inte at låsa längre. Ringde på hantverkare, de kom, tittade på det, jag ringde receptionen för tolk och de konstaterade att de inte kunde göra något. Så nu ska de ringa på hantverkare från dörr-leverantören i morgon = olåst dörr.
Allt detta innebär en himla massa telefonsamtal, fixande och passande. Hantverkarna pratar inte kinesiska, så jag måste ringa till receptionen varje gång för att ha någon som översätter. Vi måste hela tiden ligga på och fråga vad som händer och förklara vad som har hänt. Och det jag är mest trött på nu är allt spring det blir i huset. Rekordet är sju hantverkare på en dag i olika ärenden. Till det tillkommer att jag först inte riktigt vet i vilket ärende de kommer, det vet de ofta inte heller, sen ska jag då försöka visa dem, och sen ska de försöka förklara för mig vad de har gjort eller inte gjort, och om de är klara eller inte. På kinesiska. Det är en utmaning!

 
Ni som undrar vad jag gör HELA dagarna som hemmafru - ser en del av projektansvaret jag har hand om ovan!

 
Vill tillägga att detta är inget ovanligt, men nu tycker jag nog att det har varit lite väl mycket strul för vår del. This is China!

1 kommentar:

  1. Malin Falk25 juli, 2012

    Usch och fy! Nu kan det vara nog med strul!

    SvaraRadera