onsdag 30 januari 2013

Bloggandet

Bloggandet har inte varit så aktivt sedan vi kom tillbaka från vår semester i Thailand. Här kommer anledningarna:
1. Först var jag och John sjuka i influensa, vilket alltid är en pärs.
2. Jag har haft fullt upp å fixa med allt möjligt: huset, skolor, studier för egen del m m
3. Har börjat på en ny kinesisk kurs och läser nu 2 dagar i veckan. Ska komma ikapp de andra i gruppen så jag pluggar flitigt. Även tecken!
4. Sist men inte minst: den viktigaste orsaken. Jag har inte kommit ut på nätet!
Bloggar (både min egen och alla andras), Facebook m fl sidor är blockerade och för att komma runt det kan du gå via en VPN- tunnel. Nya regeringen har satt upp nya 'firewalls' för att dessa tunnlar inte ska fungera. Vår gamla tunnel slutade fungera, så vi (Mats!) har idag bytt leverantör och vi kan nu vara uppkopplade med omvärlden igen. Vi bor i ett land med censur och övervakning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar