onsdag 15 maj 2013

Tea-tour med SWEA

Har nu provat te av alla de sorter under dagens tea walk. Räcker med te för idag :-)
Jag har lärt mig en del men jag kommer nästa gång jag ska köpa te, vara lika förvirrad som innan. Jag vet nu hur mycket det är som jag vet så lite om. Verkligen en hel vetenskap.
Här kommer lite info för den intresserade:
De teer som kan lagras blir bara bättre med åren och den medicinska effekten anses öka ju äldre teet är.
Te är ungefär som vin. Olika årgångar (årets skörd anses vara bra!), de har olika smak och karaktär beroende på väder under tillväxt och vid skörd och vissa sorter passar för lagring. Kanske skulle ha ett te-lager hemma iställer för vinkällare?!! Eller både och är bättre.
Vissa teer ska drickas när det är kallt och andra när det är varmt. Vilket te du ska välja beror på tycke och smak och om det är något du behöver balansera i din kropp. Viktigast var dock vilken typ av människa du är: varm eller kall. Vi får nu boka in ett läkarbesök hos en kinesisk doktor för att utreda detta och för att få reda på mer om oss själva. Spännande. Som sagt, det är en hel vetenskap och allt hänger ihop.
Här är de sorter (vissa även i olika kvalitér) vi provade idag:
Vitt te - bai cha
   White hair silver needle
   White peony
   Longevity eyebrow
Wulong te - wu long cha
   Iron buddha
   Phoenix tea
   Rock tea
Jasmin te
Rött te (eller svart te som vi säger i väst)
   Lapsang Souchong
Ma lian dao - Ett helt kvarter med flervåningshus som säljer te och olika tillbehör. Vi var hos fem olika leverantörer som säljer te från sina egna gårdar i södra Kina.
Det är dyrt med te!
100 gram kostar 80-110 rmb av de sorter jag köpte idag.
De sämre kvaliteterna går på export.
Bokat av SWEA via:
www.beijingfoodwalk.com
Rekommenderar även:
Globala drycker - Te
som sänts på SVT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar