måndag 16 juni 2014

Tystläsning

John har lite svårare för att somna sedan ett tag så jag kom på att när jag åndå sitter kvar hos honom kan jag passa på att läsa min bok (som jag redan skrivit om i ett tidigare inlägg). Kröp upp i fotändan och började läsa. Både mamma och son var nöjda!
Efter en stund tittar John upp på mig och säger:
- Skulle inte du läsa?
- Jo, svarar jag. Jag läser.
- Men jag hör inget.
- Nej, jag läser min bok nu. Jag ska inte läsa för dig. Jag läser tyst.
- Hurdå tyst? Det hörs inte.

Inser då att varken vi föräldrar eller skolan har nog egentligen förklarat att det vanligaste sättet att läsa på är man läser för sig själv. Det enda John hitills har känt till är högläsning. Ny upplevelse.

- Det hörs alltså bara i ditt huvud när du läser, konstaterar John.

Just det. Så är det när man tänker efter. Smart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar