torsdag 15 augusti 2013

Ny Ayi

Vi har en ny, tillfällig Ayi Gao som jobbade sin första dag hos oss idag. Barnen tyckte hon var toppen då hon lekte och busade med dem! Härligt.
Jag och Gao har en del språkförbistringar. Hon babblar glatt på och jag fattar noll. När jag pratar min långsamma, begränsdae kinesiska med kraftig utländsk accent så förstår hon inte alls. Men det funkar ganska ok ändå. Hon är ordningsam och plockar undan allt. Lite väl mycket ibland! Böckerna vid sängen får gärna ligga kvar, istället för att sorteras in i bokhyllan. Barnens pyjamasar som de använder viks ihop och hamnar i garderoben igen. Men hellre någon som vill jobba än som inte vill. Det är hennes första jobb som Ayi så det är en del att lära sig. Tänk om jag skulle komma till en kinesisk familj och börja jobba där. Oj vad mycket tokigheter jag skulle hitta på!
När man har någon annan i huset  lär man sig också en hel del och uppskattar allt som man får hjälp med och som fungerar desto mer. Men jag erkänner... Jag blir lite tokig när jag inte hittar t ex mina underkläder! Vilken tur att jag samtidigt läst Mia Törnbloms 'Självkänsla nu!' och oftast kunnat le åt dessa små 'händelser'.

3 veckor senare...
Vi börjar förstå varandra mer och mer. Det tar bara ett tag att vänja sig vid våra olika dialekter. Nu är det redan dags för hennes sista dag hos oss. På måndag kommer vår nya Ayi Li Hong som vi väntat på!

Li Hong följde med sin förra familj hem till Sverige över sommaren för att hjälpa dem med hemflytten. Nu är hon tillbaka. Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar