måndag 5 maj 2014

Kinesernas lyxkonsumtion och resevanor

Intressant läsning från InBeijing.se nyhetsuppdatering från idag:

The Economist explains: China's addiction to luxury goods
Sedan finanskrisen 2008 har allt fler märken i lyxsegmentet blivit beroende av kinesiska konsumenter för tillväxt. Inte konstigt, eftersom undersökningar visar att kineserna nu står för cirka hälften av den globala lyxkonsumtionen. Dock köper kineserna majoriteten av sina lyxvaror utomlands, dels eftersom de på grund av skatter i Kina är billigare i utlandet, men även för att det innebär status och garanti om äkthet att köpa sina varor utanför Kina. The Economist spår att denna utveckling kommer fortsätta.

China’s Luxury Market Has No Borders
På samma tema som ovanstående, konstaterar Red Luxury att Kina nu står för 10 procent av världens internationella turism, med 97,3 miljoner utlandsresor under 2013. Antalet utlandsreor kommer dubblas ytterligare till år 2020. De summor kineserna spenderar utomlands växer ännu fortare, och i år beräknas kinesiska turister göra av med mer pengar i utlandet än alla andra länders turister tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar