onsdag 29 oktober 2014

Framförhållning vadå?

Just nu är det som prövningarnas tid vad gäller att 'stå ut med' och hantera kinesers beteende.

Idag vid 16-tiden när vår chaufför lämnar av mig och Iris efter att vi hämtat på skolan så säger han till min ayi, inte ens til mig, att han ska vara ledig i drygt två veckor.
Fr o m IMORGON!

Så imorgon kommer en ny chaufför. Jaha. Det är ju bra att de fixat en ersättare men ingen kom på tanken att meddela oss. Volvo säger inget. Bilfirman som är anlitad av Volvo säger inget men de vet ju om det då de fixat med ny chaufför. Och vår chaufför säger inget. Han har kört mig under dagen i flera timmar. Ibland blir man tokig! Grrrrrrrrrrhhhh.

De förstår inte ens att vi tycker det är fel att de inte meddelar oss. De är helt oförstående. Vi har en chaufför som kommer imorgon. Vad klagar vi på?

Jahaja. Då håller vi tummarna för att den nye förstår lite 'utländsk' kinesiska och så blir jag guide igen. Han hittar ju varken till skolor eller annat. Och nästa vecka börjar körförbuden. Den nye chauffören har redan meddelat, då vi nu ikväll med hjälp av tolk snabbt fick ringa honom då vi fixat ytterligare en bil så vi har en till varje dag, udda-jämn under en del av körförbudsdagarna. Annars kommer inte barnen till skolorna. Jag kan inte cykla än med min rygg med Iris och moppe är det ju sen ett tag tillbaka körförbud på.
Den nye chauffören vågar inte ha en extra bil parkerad hos sig, påstår han. Nu när vi kan låna kollegors bil och fixat med det.
Det är svårt att förklara för dem som inte bott här hur det är. Vi kan konstatera att kineser är bra på en del, t ex business och att sova haha! men har mycket att lära på andra områden.
Nya tag imorgon!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar