onsdag 7 november 2012

Tänka som en kines

För ett tag sedan var vi på möte med representanter från Volvo HR och deras agent, Santa Fe, här i Beijing. De hade då bjudit in en extern talare, Birgitta. Svenska som varit ex-pat i många år och nu senast fem år i Kina. Hon drog det här exemplet på skillnader i kommunikation:
Trots att jag på perfekt kinesiska beställer rumstempererat vatten när jag är på restaurang får jag nästan alltid in iskallt vatten. Detta eftersom kinesen som tar emot beställningen hör och uppfattar att jag säger ljummet vatten, men väger in att jag är västerlänning och de brukar vilja ha kallt vatten. Alltså serverar han kallt vatten för det är det hon egentligen vill ha trots att hon inte säger det.
Smidigt eller hur?!! Inte för oss direkta svenskar. Ibland en del av charmen med att bo i en nytt land och ibland så frustrerande. Men det skapar förhoppningsvis förståelse för att alla inte tänker och agerar som en själv i olika situationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar