tisdag 3 september 2013

Kalligrafi 1/4

Då har jag äntligen provat på denna svåra konstform. Kalligrafi.
Jag och två vänner har bokat in oss fyra veckor framåt. Varje gång är det olika stilar, typsnitt, som vi får pröva. Denna första gång var det 简隶 (jian li), bamboo strip style.
Idag hade jag mest fullt upp med att hålla penseln rätt, andas och slappna av i hela kroppen samtidigt som tecknen skrivs. Du ska känna penseln. Hmmm. Ordningsföljden på strecken som tecknen består av har jag i alla fall ganska bra koll på. Sen ska penseln bara göra som jag tänker mig...
Än så länge förstår jag inte hur jag ska göra men det känns direkt när det blir rätt. Inget flyt precis men det hade jag inte väntat mig heller. Stolt över resultatet efter 2 timmars träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar