torsdag 12 september 2013

Oljemålning

Jag kastar mig vidare ut på nya äventyr... Det är nästan lite scary. Trots att det står på min wishlist så får jag ändå nästan ångest när det väl ska realiseras. Det senaste prova-på tillfället var:

Landskapsmåleri
Har inte hållit i en pensel sedan skoltiden förutom när vi målat om huset ;-) Men då är det en färdigblandad färg som ska på redan färdigbestämda, stora ytor. Oljemåleri är något helt annat. Och jag fick verkligen ångest över att föra penseln till duken och försöka måla något. En nyttig och bra erfarenhet bara det, upptäckte jag.
Val av plats i den idylliska trådgården, småpratandet med våra lärare, skissandet och blandandet av färg tillhörde den roligare delen. Men när det väl kom till själva måleriet så fick jag verkligen inte till någonting alls. Och mitt motiv som först verkade så fint och bra, lotusblommor i en damm, fann jag sedan helt hopplöst. 1000 nyanser av grönt som såg så fint ut i verkligheten blev bara en massa färgkludd på min duk. Men roligt var det ändå och jag lärde mig mycket under bara dessa timmar. God lunch hann vi också med på The Orchard. Ett fantastiskt ställe och ett fantastiskt upplägg på målerikursen.

Jag har dock så mycket jag vill prova på och lära mig så jag måste prioritera och då har måleriet runnit ut i sanden till förmån för annat.  

Det är en förmån att ha dessa möjligheter! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar