onsdag 23 oktober 2013

TCM Besök hos Dr Lan

Då har jag varit hos Dr Lan.
Det var som jag tänkte mig en upplevelse. Så där som jag sett på tv. Några små rum, inne på ett hotell, så du knappt hittar dit. Han undersökte mig genom att titta och trycka på olika punkter. När det kom ytterligare en patient så drog de för ett draperi. Att gå till doktorn här är ingen privat angelägenhet.
Varför jag gick dit?
Symptom:
Jag har sedan jag födde Iris problem med värk och att jag vid minsta ansträngning blir sjuk. Det har sista året blivit bättre och jag kan träna mer, men inte så mycket som jag vill. Och nu när vädret blivit kallare så har det blivit sämre igen. Jag går och tränar, t ex yoga. Får träningsvärk efter ett par dagar och när den normalt ska släppa så får jag den här andra värken istället. Framför allt i armar och händer. Det ömmar och jag blir orkeslös. Som början på en influensa. Och detta upprepar sig hela tiden. Inte konstigt att jag känner mig trött ibland. 
Diagnos:
Det är en blockering av nerver i ryggen.
Ordination:
Jag ska bara äta och framför allt dricka varmt.
Ha 22 grader i sovrummet.
Hålla mig varm.
Inte bära eller lyfta tungt.
Sköta om mig och inte överanstränga mig.
Dricka naturmedicin 2 ggr/dag.
Det var ingen svår och mycket allmän ordination.  Läkarbesöket avslutades med 30 min massage och ett par 'kiropraktor'övningar.
Kinesisk örtmedicin
Den här drycken som jag fick på recept och alltså ska värma och dricka morgon och kväll smakar något fruktansvärt.
Det är ganska många olika ingredienser som ni ser på receptet och som tur var kokade de ihop det åt mig på Apoteket. Det kostade 21 rmb extra. Annars hade jag fått hem allt i små pappknyten för egen tillredning. Jag lyckades klara av detta inköp och att de skulle göra i ordning det åt mig på kinesiska. Det är så underbart att kunna så pass mycket att jag lyckas reda ut de vardagssituationer jag hela tiden hamnar i.
Om en vecka ska jag tillbaka. (Redan imorgon då internet har strulat och det nu är tredje gången jag får skriva om denna upplevelse...) Hoppas på godare recept vid återbesöket. Nog med upplevelser för denna dag... God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar