måndag 28 oktober 2013

Eat. Sleep. Breathe. Sleep. 1

Jag fortsätter att lära mig nya saker genom en kurs som heter - Eat, sleep, breathe.
Målet med kursen är att få en 'grundläggande förståelse för principerna inom traditionell kinesisk hälsa' kombinerat med att vi lär oss ett träningsprogram, en variant på Qi gong, som vi ska göra varje dag. Daglig rutin och fasta tider för mat och sömn/vila är viktiga delar. Likaså att t
änka mer på sin hälsa och förebygga genom att leva på rätt sätt. 

Han som håller i kursen har tagit fram en 'egen' metod på att få ut så mycket som möjligt genom minsta möjliga. Han väver ihop den gamla kinesiska kunskapen och anpassar det till ett modernt liv och mer begripligt för oss västerlänningar. Det är verkligen en kultur förståelse och vi får många aha-upplevelser på varför kineser gör och är som de är. Mycket spännande att ta till sig en annan kultur på detta sätt och att själv få verktyg på hur jag kan ta hand om mig själv och bli 'healthier, happier, more fulfilled and more productive'.  

Detta uppnås genom att:
Andas. Vila. Äta. Träna. Tänka. - På rätt sätt. 
Sjukdom är symptom på att något är i obalans och måste rättas till men då allt hänger samman måste du se till helheten.

Det viktigaste som jag vill dela med mig från första kurstillfället är:
Eget ansvar
Det är bara du som kan ta ansvar för din egen hälsa och ditt välbefinnande.
Mycket tänkvärt. Särksilt i det samhälle som vi lever idag. Vi kan köpa oss fria från det mesta och få hjälp av någon annan, tror vi.

För den som är intresserad finns det mycket mer att läsa på Alex hemsida:
www.straightbamboo.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar