torsdag 5 december 2013

Kinesisk hälsosam lunch

Dagens lunch!
Nudelsoppa med ett ägg, lite kål och tomat. Kött och fänkål. Te.

Här i Kina ser man på mat på ett helt annat sätt. Det är en hel vetenskap om hur olika mat påvärkar din hälsa. För oss 'ej infödda' är en del nästan obegripligt. Fascinerande hur man kan tänka och leva så olika men ändå så lika. En kines skulle t ex aldrig äta råa grönsaker.

Äta för att leva. För att leva bra, må bra.

Jag har varit på behandling hos Alex, läraren som jag gick Qigong kursen hos, och förutom akupunktur och cupping så får man en hel del andra råd på hur man ska leva för att må bra. Fick ett kinesiskt medicinskt utlåtande på mail efteråt. Och även om det är skrivet på engelska så blir det som på kinesiska. Svårt att förstå sig på. På kursen var det mer allmänt och när du bokar en egen tid får du naturligtvis specifika direktiv hur just du ska leva och vad du bör äta. Och på vilka tider. Så nu hoppas jag att jag snart mår prima igen. Och jag lär ju gå ner ett och annat kilo också. Det är ju omöjligt att bli tjock på den här maten. Inte konstigt de är så små och smala kinesiskorna ;-) Men det blir fler och fler 'större' i takt med att de anammar de västerländska vanorna.

Imorse var havregrynen slut så barnen fick corn flakes och jag åt en kinesisk gröt på gryn och bönor som ayi gjort. Tog inte foto på det men det smakar bättre än vad det ser ut! Tur det.

Förresten... Fänkål och kött. Som ayi gjort i ordning till lunch ska man inte äta om man har lågt blodtryck. Tänk vad mycket det är som man trots sin medelålder inte haft en aning om. Jag och ayi jämförde sedan våra blodtryck och vi konstaterade att vi båda hade liknande värden och inte bör äta för mycket av denna rätt. 

Imorgon bitti väntar havregrynsgröt alt kinesisk risgröt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar