torsdag 16 januari 2014

Det allra enklaste

Jag har länge velat få köpt backar från IKEA och tänkte nu att det var lika bra att få det gjort. Eftersom jag inte ville åka dit själv bestämde jag mig för att skicka chauffören.

Skrev ut en bild från nätet. Noterade även pris, antal, total summa och artikelnummer. På bilden är en svart back. Jag förklarade flera gånger, som för ett barn, hur många jag ville ha, att en kostade så mycket, att det blir så mycket ihop och att de skulle vara svarta. Ingen annan färg. Har de inte dessa så köp inga. Han bekräftade tillbaka.

Han kommer hem med gula!

Vår chaufför har lika svårt att förstå att han måste byta de gula backarna, som jag har att förstå varför det blir fel efter så tydliga instruktioner. Han köpte ju en back sen om den är svart eller nån annan färg spelar väl ingen roll eller?!! Han kunde ju ha ringt också och frågat mig men se det gör man inte. Han åker och byter dem i nästa vecka. Jag ska kolla innan så de har svarta hemma.

Detta är bara ett exempel på hur olika vi tänker. Det gör det väldigt tröttsamt när man är ute och ska köpa något. De vill gärna visa allt. Spelar ingen roll att du frågar efter bruna strumpbyxor till barn. Ja, men vi har röda herrstrumpor visar de då glatt. (Det beror inte på språkförbistring). Jaha, tänker du då och frågar igen. Att de visar annat behöver inte betyda att de inte har det du frågar efter. Till slut kan de ändå få fram det du vill ha eller hämta hos någon annan. Merförsäljningsknep kanske som sällan funkar på mig. Jag går oftast vidare istället och de missar istället  hela affären. Däremot är jag helt färdig efter varje ansträngning att få tag på det jag vill. Mycket enklare då att köpa spontant.

Många olika situationer blir det att hantera och på ett nytt språk. Lärorikt.

Idag var en sån dag då jag blev mer medveten än vanligt om att vi faktiskt bor i Kina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar