fredag 17 januari 2014

Trugandet

Det uppstår speciella situationer i och med att kineserna generellt är väldigt nyfika och att det ska trugas.
Exempel
Idag möblerade jag om i vardagsrummet. Eftersom jag ville göra detta själv satte jag igång direkt på morgonen och ayi åkte för att lämna barnen. Så fort hon var tillbaka så ville hon hjälpa till/ta över, vilket jag var förberedd på. Jag förklarade att jag ville göra det själv. Ja, men jag hjälper dig. Så sa vi ett par gånger fram och tillbaka. Nu har man tränats i detta och i att ha tålamod. Hon väntade och tittade nyfiket på vilket för två år sedan hade retat gallfeber på mig. Idag löste jag situationen med att jag hade några andra specialuppgifter som jag gärna ville ha hjälp med. Alla nöjda och glada. Jag fick fortsätta möblera om i fred. Att göra om hemma påstås kunna vara lika välgörande som en session hos psykologen! Ayi kände sig behövd då hon fick extra uppgifter.

På eftermiddagen uppstod nästa episod. Mer om det i nästa inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar