lördag 18 januari 2014

Sms på kinesiska

Detta sms kom från tailorn:
你好!因为我去外地办事耽误了10天的工作,你做的衣服没有做好,你可以15日来拿衣服吗?谢谢,Red House Tailor

Jag kan läsa en del av tecknen men förstår inte sammanhanget.

Översättning via Google:
Hello! Because I go to the field work was delayed 10 days of work, you do not have good clothes, you can come and collect 15 clothes? Thank you, Red House Tailor

Den översättningen blev i alla fall inte jag mycket klokare av. Då kollade jag Google igen och läste pinyin vilket gjorde det tydligare:

Mina kläder är inte klara än och hon undrar om jag kan komma och hämta dem den 15:e?

Inte konstigt att det blir missförstånd ibland om man använder översättningar.

Jaha! Nu när jag förstått var det enklare att svara:
可以! 15日见!

Det kan jag. Vi ses den 15:e!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar