onsdag 25 april 2012

Fördelar och Nackdelar

Men vad skönt det är med chaufför! Du slipper ju helt tänka på hur du ska ta dig fram i all trafik och hitta ska vi inte tala om. Jag hade inte tagit mig många meter med egen bil här. Och då har jag ändå kört en del i t ex Miami och Genève tidigare, så jag är inte helt novis. Nu är det helt underbart att bara sätta sig ner och slappna av efter en tröttsam shoppingtur i en framkörd bil :-)
Det var fördelarna - nu kommer nackdelarna. Det var det här med framkörningen. Var ska vi träffas? Och när? Här kommer ett exempel från idag. Jag bestämde att vi skulle träffas efter 3 timmar där chauffören släppte av mig. När jag sen gått på IKEA, det var där jag var idag, ett tag och insåg att jag shoppat en hel del saker och att jag inte kan ta med mig kundvagnen ut. Endast ner till garaget. Då uppkom ett litet problem. Jag löste det genom att möta upp chauffören på avtalad tid och med hjälp av Iphonen översätta: hjälpa, mycket, vagnen. Sen teckenspråk till garaget. Vi kör ner där och han undrar var han ska parkera, tror jag? Översättning: hissen. Vi parkerar. Översätter: vänta. Jag åker upp. Hämtar min kundvagn och betalar, får även rabatt med mitt nya, kinesiska IKEA-family kort (lite imponerande, eller hur?!!) och åker sen ner till garaget igen.
Det är då det är så skönt att jag, en p-vakt plus chauffören hjälps åt att lasta in sakerna i bilen och jag sjunker sen ner i bilsätet och vår chaufför frågar: Go home? Dui = yes!!!

2 kommentarer:

  1. Karin Nygren26 april, 2012

    Hej Camilla!
    Jag tycker att det är roligt att läsa bloggen om era äventyr. Det är verkligen en annan verklighet, känns det som. Vad svårt det måste vara som sagt, med språket osv.
    Jag har förstått att Mats skall jobba. Ska du också det? Vad i så fall?
    Är verkligen sugen på att se bilder. Hoppas att Iphonen fattar hur den skall göra för att ploppa in bilderna i datorn! ;-D

    SvaraRadera
  2. Hej Karin!
    Mats ska börja jobba om drygt två veckor och då veckopendla upp till ZJK, 18 mil nordväst om Beijing. Jag ska tand om barnen och hemmet, börja träna och läsa kinesiska och kinesisk kultur. Kan säga att här är det mer än fullt upp om jag lyckas med det! Att bo i en storstad där du inte behärskar språket, gör att det i början tar otroligt lång tid med allting. Sen kräver Johns skola en hel del engagemang. Så jag kommer inte vara sysslolös! När vi kommer in i vardagen så ska jag försöka hitta på lite mer spännande saker. Ikväll ska vi göra ett nytt försök med bilderna! Kram

    SvaraRadera