lördag 30 juni 2012

Faran över

Jag fick i veckan låna Mats kontokort för det är på hans konto pengarna finns och jag skulle betala lön till ayi, handla mat och shoppa! Vi fick, när vi flyttade hit, hjälp med att öppna bankkonton och kontokort. Det var bara det att det var på fel bank. Så nu har vi båda två dubbla konton på olika banker. Lite rörigt, men de första ska avslutas när alla överföringar är gjorda som har med flytten att göra. Det är för invecklat för att gå in på närmare här :-) Jag hade i alla fall Mats kort och tog ut pengar med det. Här gäller fortfarande cash. Ovant för mig som annars bara har max 100 kr på mig. Nu några dagar senare upptäcker jag att kortet är borta! Nej. Typiskt.
Räknar ändå ut att jag borde glömt kortet i uttagsautomaten utanför klubbhuset. Går och pratar med dem i disken och efter lång väntan och mycket oro fick jag beskedet att kortet är på banken och finns att hämta. Mats måste först till banken med passet och fylla i två blanketter och sen åka till ett annat ställe för att återfå sitt kort. Skönt bara att veta att ingen annan är och shoppar upp våra pengar!
Tilläggas ska att det är lätt gjort att glömma kortet för du får först pengarna och du tar oftast ut ganska mycket åt gången, säg 4000 rmb. Största sedeln är 100 rmb, så det kommer alltså ut 40 sedlar som du ska ta hand om. Efter det ska du trycka på en knapp för att få ut kortet från maskinen. Som svensk är man van vid omvänd ordning: först kortet, sen pengarna. Finns alltså risk för att det händer igen för förvirrade mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar