måndag 3 juni 2013

Guilin-Longji-Yangshuo - sammanställning

Åk till Guilin! Fantastiskt vackert. Här följer en resumé över vår resa till Guilin tillsammans med familjen Deman-van-Goethem.

Torsdag 2013.05.30
Flyg 06:25 från Beijing - Guilin
Tog två taxibilar (vi var två familjer på resan) direkt från flygplatsen till Longji (stanna inte i Guilin). Lång och slingrig resa med branta stup och leriga vägar. Det var skönt att det nu är lågsäsong och inte mycket trafik. Tar ca 1,5 timme. För att köra in i 'Guilin Longji Terraced Scenic Area' måste du betala en avgift. Den sista biten får man gå upp. Det regnade nu ganska ordentligt. Frågan är: poncho eller inte? Du blir blöt av antingen regn eller kondens, men ponchon skyddar ju packningen... Tar ca 25 min. Det finns bärare för såväl bagage som människa om man inte skulle orka med att ta sig upp själv... Barnen, 4 och 7 år, älskade att klättra upp för berget.

Incheckning på Longji Ping'An Hotel
Sen lunch på hotellet. God mat! Med ny energi gick vi ut och kollade i den lilla byn. Trappor som slingrar sig upp och ner. Nu hade det slutat regna men var fortsatt dimmigt och grått. Såg inte mycket av omgivningarna. Typ ingenting förutom några meter framför oss. Jag ställde klockan på halv fem för att se soluppgången men stängde av larmet då jag var uppe på natten med Iris och jag konstaterade att det var fortsatt total dimma.

Fredag 2013.05.31
Frukost - helt ok. Helt plötsligt lättar dimman. Alla rusar ut, inklusive oss själva och tar foton och förundras över utsikten. Sen försvinner det lika snabbt. Dimma igen. Vi gör oss i ordning för att vandra uppåt berget och när vi når första utsiktsplatsen så försvinner dimman igen och solen tittar fram. Magiskt vackert. Vi är ute hela förmiddagen och tittar på utsikten över bergen, dalarna, risterasser, molnen som sveper in och sedan lika snabbt försvinner.
Lunch och utcheckning från hotellet kl 12. Bärarna kommer och hjälper oss ner med våra resväskor. 12:30 står en minibuss och väntar på oss (från hotellet i Yangshou) och vi åker viadre till Yangshuo.
Framme efter ca 3,5 timme på 'The Giggling Tree' www.gigglingtree.com och vi checkar in på våra rum. Ett härligt ställe och vi är så glada att vi bokade detta istället för att bo inne i stan.

'Impression Liu Sanjie' - ett framträdande som beskrivs så här:
The Li river Mountain-Water Theatre. This performance expresses the beautiful scenery of the Li river, the colorful culture of the ethnic groups in Guangxi and the brave imagination of the excellent artists in China. It is the first of its kind in the world! The performance regards the Impressional Sanjie Liu as the general theme, and creatively combines the classical Sanjie Liu's songs, ethnic groups culture and the fishing lights together, to reflect the harmonious atmosphere between human beings and nature.
Belysning, sång, musik, folkdräkter, dans, fiskare, djur, skådespeleri. 600 personer är med i föreställningen. Floden är scen och 12 berg är bakgrund och ljussätts under föreställningen. Det var verkligen något extra!

Väl tillbaka och barnen har somnat så äter vi tårta och skålar för Stephanie på hennes födelsedag - Grattis!

Lördag 2013.06.01
Yulong River cruise. Här kommer en kinesisk-engelsk beskrivning. Håll till godo: is the biggest branch of the Li River in YangShuo County. The clear water runs smoothly past fields, farmhouses, trees and mountains. Traveling by bamboo raft you will be surrounded by the crystal water and feel relaxed and happy in the arms of the green mountains. Looking from the mountaintops, you can see a vivid panorama of the landscape with the green crystal water flowing through the colorful valley below. Most tourist traffic on this river is on small bamboo rafts.
Eftermiddagen ägnades åt bad och lek. Härlig och god middag på hotellet på kvällen.

Söndag 2013.06.02
Efter en natt med oväder och åska regnade det fortfarande lite på morgonen.
Efter frukost tog vi därför en minibuss (ca 15 min enkel väg) till en av grottorna i området: Gold Water Cave. John tyckte det var spännande! Å så fanns det även några 'bats'... Vi hoppade över gyttjebadet som du annars kunde prova på inne i grottan och nöjde oss med rundvandringen med guide på ca 1 timme. Tillbaka till hotellet var det dags för lunch. Njöt av ytterligare en god måltid - det blev Chicken Thai ännu en gång då den var underbart god!
Nu hade regnet slutat och solen började titta fram. Dags för bad för alla barn och pappor! (Gäller att trötta ut barnen innan hemresan). Jag och Stephanie tog en taxi, ca 10 min, in till Yangshuo. Där gick vi runt och kollade i ca 1,5 timme. Varsin sjal blev det enda vi köpte. Vi hittade inte så mycket lokala varor där vi var utan mest butiker med saker 'Made in Thailand'! En turisistisk stad, men ändå mysig. Härlig atmosfär.
Tillbaka till hotellet för att packa ihop det sista och sen åka minibuss tillbaka till flyget i Guilin. Åter i Beijing vid 21:15. Hemma i huset vid 22:30.

Allting är lätt att boka på plats via hotellet och du kan då anpassa aktiviteterna efter väder (och humör).

Longji Ping'An Hotel
www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g1159371-d1028477-Reviews-Longji_Ping_An_Hotel-Longsheng_County_Guangxi_Zhuang