onsdag 5 juni 2013

Mera tyg

Veckans utflykt gick till tygmarknaden! Jag har annars fullt upp med att plugga inför nästa helgs test i kinesiska. Håller tummarna! Hjärnan behöver vila ibland från barn och studieböcker och så måste jag ju ut i verkligheten och praktisera mina språkfärdigheter :-)
Resultatet från shoppingen: en hel ikea-kasse med tyger! Det är ett helt underbart ställe. En hel stad med butiker med bara tyger och sy-tillbehör. Förstår ni?!!
Idag blev allt inlämnat till tailorn:tyger och skisser på hur jag vill ha det. Hos henne blir det också bra språkträning då hon bara pratar kinesiska. Jag har låtit sy upp flera klänningar (i egen design!), tunikor, kjolar, sjal, påslakan till Iris rum, ändringar på en massa kläder (korta av ärmarna på Mats jobb-skjortor, gör om Johns pyjamasbyxor till shorts, byta resår i ett par byxor, fixa till min bikiniöverdel osv). Mest nyfiken är jag på mina nya jeans! Lämnade in mina favoriter (inga märkes!) och hon ska kopiera dem med några mindre justeringar. De nya blir svarta med dragkedjor som detaljer och stickningar i svart och knallorange! Sååååå spännande. Hoppas de blir bra. Men allt hon sytt hittills har blivit toppen. Vilken lyx.
Resultatet från kinesiskan: återstår att se när jag väl gjort provet. Men jag pluggar både i teori och praktik. Vår chaufför får mer och mer bli min extra-lärare. Det är tacksamt och positiv uppmuntran för mig då han blir så glad så fort jag säger det allra minsta. Numera kan jag formulera och uttala hela meningar som han även förstår, så vår konversation går framåt.
Fotona är från parkeringen där jag och My köpte lunch för 5 rmb var innan vi åkte hem. Bon appetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar