torsdag 20 februari 2014

Kinesisk matlagning 1

Jag har lärt mig några rätter lite så där hittills, men får inte riktigt till det. Så nu tar vi proffshjälp av ayi Linn, som pratar både kinesiska och engelska och t o m lite svenska, vilket underlättar och så ska vi lära oss mer. Vi vill kunna bjuda på kinesernas 'köttfärssås och spaghetti' när vi är hemma i Sverige, som Susanne uttryckte det. För visst är ni sugna på att prova riktiga kinesiska rätter? Det är inte som på kinesiska restauranger i Sverige. Vi kommer också själva vilja äta kinesisk mat emellanåt och då måste jag ju veta hur jag ska göra och förstå ingredienserna.
Så nu är vi igång med lektion 1. Denna gång hemma hos Susanne. Linn förklarar och visar. Vi testar. Och frågar massor. Det är tur att vi kan ta till alla tre språken när vi ska reda ut vilken soja det är, eller rätt sorts risvinäger och risvin. Det finns ju olika varianter. Och bönor. Samma sak där. Det är ganska svårt att köpa rätt. Behövs en del try-and-error men efter idag kommer det gå mycket bättre.
Och så är det mycket hackande. Inser att jag behöver öva upp mina kunskaper i att hacka och skära. Det går bättre i alla fall. Tycker om den kinesiska allt-i-allo-kniven!

Idag blev det följande till lunch:

Chicken med chili och sichuan pepper
gong bao ji ding

Fried green beans 
gan bian dou jiao

Fried broccoli with garlic
suan rong xi lan hua

Crushed cucumber with coriander
pai huang gua

Rice - det klarar vi av!
mifan

Men med två ayis i köket gäller det att vara uppmärksam. Vips har de sköljt och förberett någon ingrediens utan att vi såg hur det gick till. För dem är det självklart hur man gör vilket det inte är för oss. Jordnötter. Det ska vara obehandlade, som sedan skållas och skalas, torkas, rostas i stekpanna. Sedan är de klara. Inte vilket paket som helst i affären. Vi har provat. Det fungerar. Men det blir inte helt 100. Idag blev det riktigt fräscht och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar