söndag 9 februari 2014

Ryssar på resa

Ibland får man sina förutfattade, något stereotypa uppfattning av olika människoslag bekräftade. Vill börja med att säga att jag är fullt medveten om att det säkert finns många trevliga, hjälpsamma och sympatiska ryssar, men när du reser så är det flera av dem som utmärker sig. Och då på ett mindre trevligt sätt. Dessa personer som utmärker sig gör det genom att vara respektlösa mot sin omgivning och endast visa hänsyn till sig själva. Vill de göra något, så gör de det. Mindre angenämt för alla andra.

Igår på flyget hade vi lagt upp vårt handbagage ovanför oss. Det kommer sedan ett ryskt par och han börjar stuva om för att få upp deras saker. So far, so good. Jag försöker uppmärksamma honom på att det finns gott om plats i skåpet, eller vad det kallas, precis framför som är stängt. Han löser det genom att lyfta ner en av våra väskor, packa in sina egna och sedan sätta sig ner.
Stewarden kommer och frågar honom om väskan som står i gången är hans. Han skakar helt ointresserat på huvudet. Jag meddelar då att det är vår väska. Den som lyfts ner för att ge plats till förmån för ryssens saker. Stewarden packar in vår väska i det tomma facket framför och viskar ursäktande till mig att detta händer lite då och då.
För min del spelade det mindre roll att väskan flyttades. Det blir bara lite krångligare när vi ska av att ha väskor på tre istället för två ställen. Jag blir bara så förundrad över hans egoistiska beteende.

Vi har lagt till ett önskemål på listan när vi tittar på nya resmål:
undvika ställen dit många ryssar reser.
Kata/Karon var förra vintern EJ att rekommendera. Koh Samui och Khao Lak var denna vinter bra. De som var där var som turister är mest: njuter av lediga dagar, sol och bad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar