lördag 8 februari 2014

Språk underlättar

Jag går in dit jag blivit hänvisad och möts av flackande blickar från personerna som jobbar bakom diskarna som vill säga: välj inte mig utan gå gärna till någon av mina kollegor. Jag väljer att gå fram till en av dem och hälsar och frågar på kinesiska om hon pratar engelska. Hon tittar lite generat bort och mumlar: nej. Jag fortsätter då att förklara mitt ärende så gott jag kan på kinesiska, att vi glömt sonens ryggsäck på planet som precis landat, och sträcker fram mina boarding pass. Hon ler, tittar på mig och hjälper mig. Det bli flera turer fram och tillbaka innan vi får tillbaka väskan men det är inga som helst problem.
Tänk vad lite språkkunskaper underlättar och vad många kineser är generade över att de inte ska kunna förstå mig som utlänning. Att de ska kunna hamna i en pinsam och generande situation. Men det är ju jag som är gäst här i deras land. Jag förväntar mig inte att de ska kunna engelska. Jag är imponerad av alla som kan det men det är inget jag tar för givet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar