torsdag 3 maj 2012

Bara måste skriva om...

Nu bara måste jag skriva och berätta om vakten som står utanför där vi bor nu, i den tillfälliga servicelägenheten. Sen vi kom hit för 12 dagar sedan har vi bara sett två killar som stått vakt utanför här. På området står det vakter dygnet runt utposterade, även här utanför. Har försökt att fråga, men vi har lite språkförbistringar, men jag misstänker att de byter av varandra i sex-timmarsskift dag ut å dag in. Helt otroligt. Det är vaktavlösning kl 12 och 18, som vi bevittnat då de går runt på led i området och byter av, och så tror jag även kl 06 och 24. Då stämmer min teori. Vi träffar nämligen på samma två vakter vid samma tider varje dag.
Den ene verkar helt förvirrad och påminner om Charlie Chaplin i sin lite för stora kostym. Den andre killen är så glad och trevlig. Han hälsar alltid, öppnar dörrarna, hjälper oss med barnen i och ur bilen och översätter till vår chauffören. Han kan lite engelska, men pratar mest kinesiska, men långsamt och med teckenspråk, så jag lyckas förstå vad han menar. Jag frågar varje gång om olika ord och hur de uttalas, då han är riktigt bra på att prata långsamt och förklara. Jag är bara så imponerad över honom. Han är som en solstråle jämt. Och där står han i 6 timmar, ledig 6 timmar, jobbar 6 osv. Han har med sig en termos med te eller varmt vatten, antar jag, som han ställer i häcken i rondellen. Tänk vad olika det är. Det är en helt annan kultur vad gäller jobb här. Skriver mer om det vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar