onsdag 30 maj 2012

Nästan varit i Himlen... Hongqiao

Shoppat loss och nästan varit i Himlen! Vilken dag!!!
Jag har alltså varit på Hongqiao Market (Pärlmarknaden) som ligger mitt emot Temple of Heaven, med tre andra shopping-glada vänner. Ett tips om du ska besöka en marknad är att åka med någon som känner till det, vilket jag gjorde idag. Dels får du trevligt sällskap i bilen för det tar en timme ungefär att åka dit från Shunyi och dels kan du hoppa över det mesta och gå direkt till ett ställe och så får du bra priser med en gång. Ta deras visitkort så du hittar tillbaka nästa gång! För varje besök, kan du utforska lite mer, men tro inte att du går över och kan titta på allt. Det blir too much, för det är galet mycket saker till försäljning. Och allt möjligt: sjalar, kläder, smycken, teknik, leksaker, glasögon, skor, väskor, kontorsmaterial osv. Den ena butiken (jag vill snarare kalla det båsen) efter den andra fullproppade och försäljare som gärna vill kränga. Dessutom hittar du inte till vissa ställen om du inte varit där tidigare. För du får ibland gå igenom ett lager, genom några skynken, ut i en tom korridor, svänga runt ett hörn, upp för en trappa, in genom en dörr, passera förbi en hög med kartonger och sen har du kommit till ytterligare ett våningsplan med 'bås'. Eller så går du ut från Pärlmarknaden och promenerar knappt 10 minuter, in på en återvändsgränd och jag var helt övertygad om att vi var fel. Men Monica gick med bestämda steg och när vi är kanske 10 m från slutet på gränden säger hon: Nu har de sett oss. När det är ett par meter kvar till väggen framför, så öppnas en diskret, svart dörr som jag inte sett och de släpper in oss. Väl inne förstod jag då jag såg övervakningskamerorna vad hon menade. Här var det inte så stort - en butik av varje med: skor, sol-/glasögon, dvd, väskor, kläder och sjalar. Bra pris och inte mycket folk. Vilken dag och vilka äventyr det kan vara att gå på shopping-tur! Det är lite stressigt nu för alla ska handla presenter innan de beger sig hem till Sverige över sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar