onsdag 2 maj 2012

Nu fattar jag

Idag började vår ayi, Ji. Jag var lite dissy efter magsjukan men tänkte att det får ordna sig. Mats var med John i skolan. Har blivit så avslappnad på något sätt här. Miljön kanske? Vet inte vad det är, men jag stressar verkligen inte upp mig utan tar det väldigt manjana. Ordningssamma jag är ju kvar, så jag hade gjort en lista på "viktiga saker" vad gäller att ta hand om Iris, typ: inte ge henne godis, kolla henne hela tiden då hon klättrar på allt, inte slå henne etc.
Dagen har varit strålande! Vår ayi fixar det mesta och listan kändes lite onödig, men då har vi gått igenom den i alla fall. Iris var med Ji och lekte trots att jag var med och det har ju knappt aldrig hänt innan, så bättre start kan det inte bli. Så idag har vi hunnit med att leka, Ji har handlat och lagat lunch till mig och henne, hon diskar och fixar, plockar leksaker och är framför allt fantastisk med Iris. När John & Mats kom hem från skolan, så åkte jag, Ji och John till ett varuhus, typ Åhléns och köpte skor och sockar för John att ha i skolan. Det underlättar mycket att Ji pratar riktigt ok engelska. Hon pratar med expediterna, höll koll på John och ringde till chauffören när vi ville åka hem igen. Jag bar inte ens hem påsen med det inhandlade... Så nu fattar jag varför man trivs här. De kineser vi träffat hittills är så lugna till sättet. De liksom bara finns där. Väldigt trivsamt. Då hoppas vi att allt forsätter lika bra som det börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar