tisdag 15 maj 2012

Nääähe!

Nej, nu har jag fått nog! Idag har jag haft 7 (sju!) hantverkare här i olika omgångar. Och så har vi haft det sen i torsdags. Herregud, vilket spring, och det enda de fixat idag är läckan under diskbänken. Tvättmaskinen, diskmaskinen och ugnen fungerar fortfarande inte. Jag ringer och så skickar de hit en reparatör, som endast pratar kinesiska, så får jag med hjälp av ayi om hon är här, förklara för sjuttioåttonde gången att jordfelsbrytaren slår ifrån efter en stund. Så tittar de lite och grejar och så ska det vara åtgärdat och de åker igen. Jag startar tvättmaskinen och efter max 20 min så slår jordfelsbrytaren ifrån... Nu står ca 8 backar tvätt ute i garaget. Det mest akuta lämnade jag in på kemtvätten igår. Känns inte så kul att gå till grannen och tvätta efter magsjuka :-) 
Efter varje 'strömavbrott' så måste också en hel del av elektroniken startas om. Tjolahopp! En strålande kombination då John fortfarande är hemma från skolan efter magsjukan och vill titta på tv/film. Då startar vi om router eller server och nas och tv och håller tummarna för att allt funkar. Efter en så där tre-fyra omstarter och 10 min trixande, brukar filmen komma igång. Lugnet lägger sig tills nästa reparatör knackar på. Jag och Ji har i alla fall skrivet en lapp idag på engelska/kinesiska att de inte ska ringa på dörrklockan, för den väcker ett halvt kvarter, och det har fungerat.
Efter middagen så behövde barnen bada och de var jättetrötta. Då hade både elektrikern, tvättmaskinsreparatören och Helen (jobbar här på RG och har hand om uthyrningar av husen) kommit hit för att titta på problemet. Skönt, då behövde jag inte stå och övervaka. Går upp med barnen och börjar fylla badkaret. Inget varmvatten. Går ner med en halvblöt, smutsig och trött Iris och frågar. Jo, de har stängt av varmvattnet och en massa andra säkringar för att undersöka felet. Jaha. Men nu verkar tvättmaskinen fungera, så de föreslår att jag tvättar och sedan slår om till varmvatten. Inte så lätt då barnen behöver komma i säng. De åker snart och när jag går ut för att slå om så har det löst sig av sig självt: jordfelsbrytaren har slagit ifrån, tvättmaskinen har stannat och jag sätter på varmvattnet istället. 
Välkomna till vardagen i Kina - det är det här som är baksidan av att bo och leva här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar